یکشبه 18 خرداد 1404
تاریخ ایجاد: دو شنبه 13 مرداد 1399   تاریخ بروزرسانی: چهار شنبه 30 خرداد 1403   

 

معرفی دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی (Educational Development Office: EDO)

 

این مرکز به عنوان مرکز برنامه ریزی آموزشی دانشكده، مسئوليت نظارت و ارزیابی فرآیندهای آموزشی و برنامه ریزی  و اجرای برنامه هایی در جهت  ارتقاء کیفیت آموزش و پویا نمودن عملکرد آن در راستای سیاست های مرکز مطالعات و توسعه آموزش (EDC)، معاونت آموزشی دانشکده و دانشگاه و وزارت متبوع عمل کرده و عمدتاً به امر بهبود کیفی آموزش، برنامه ریزی آموزشی و درسی، آموزش اساتید، ارزشیابی و آموزش مداوم می پردازد.
طی چند دهه اخیر توسعه آموزش پزشکی از اولویت ها و ضروریات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده که دست اندرکاران عمده آن شورای کشوری توسعه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در حوزه وزارت، مراکز و شوراهای توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه ها و دفاتر توسعه آموزش در دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی هستند.
دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی به عنوان یکی از واحد های اصلی توسعه آموزش دانشگاه (EDC)؛ هدایت کننده دفاتر توسعه آموزش مراکز آموزشی است که در مجموع هدایت علمی و فنی گروه های آموزشی را در دانشکده پزشکی بر عهده دارد.
نظارت و ارزشیابی فعالیت دفاتر توسعه در دانشکده ها با رئیس دانشکده و در سطح دانشگاه بر عهده مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه (EDC) خواهد بود.

 

 

 اهداف دفتر توسعه آموزش

 


هدف اصلی :

تشکیل و گسترش دفاتر توسعه آموزشی را می توان افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی و مراکز آموزشی زیر مجموعه دانشگاه در فعالیت های محوری توسعه آموزش در سطح گسترده دانست.

هدف کلی :

ارتقای کیفیت آموزش در دانشکده

اهداف اختصاصی :

- توانمند سازی اعضای هیئت علمی: با هدف توسعه و ارتقاء توان علمی اعضای هیئت علمی در زمینه آموزش و آشنایی اعضای هیئت علمی دانشگاه با فنون تخصصی آموزش، تدریس و شیوه های ارزشیابی دانشجویان که هدف نهایی آن ارتقاء مهارت های آموزشی با تکیه بر روش های نوین تدریس با در نظر گرفتن شرایط و امکانات موجود و با تأکید بر فرآیند یاددهی و یادگیری می باشد. جهت نیل به این هدف با نیازسنجی در زمینه آموزشی اعضاء هیأت علمی و تحلیل وضعیت موجود مرکز توسعه اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد نظیر روش تدریس، آزمون سازی، OSCE، ... می نماید.

- تقويت مشاركت‌هاي علمي اعضاء هيئت علمي در مسائل آموزشي


- تعیین نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی و طراحی و تنظیم برنامه های آموزشی مناسب اعم از نیاز سنجی و تعیین اهداف آموزشی، تدوین طرح درس و محتوای آموزشی دروس، بازنگری برنامه های درسی موجود


- بهبود وضعیت ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی و دانشجویان


-  ارزیابی طرح درس های اساتید: تهیه و تدوین طرح درس توسط اعضای هیئت علمی یکی از راه کارهای مناسب جهت ارتقاء کیفیت آموزش و یکی از عوامل عمده ای است که می تواند آموزش را به مسیری خلاق، هدف دار و با کیفیت هدایت نماید.


- فعال کردن فرآیند ارزشیابی درونی گروه های آموزشی پایه و بالینی


- هدایت اعضای هیئت علمی به سوی انجام پژوهش در زمینه های آموزشی

 

 

 

 

 چارت سازمانی دفتر توسعه آموزش