افزایش کیفیت آموزش در دانشکده ها و مراکز آموزشی- درمانی دانشگاه منوط به جلب همکاری و مشارکت کلیه اعضای هیأت علمی در زمینه های برنامه ریزی آموزشی، اجرای کارگاه های آموزشی، ارزشیابی درسی، ارزیابی درونی و بیرونی، اجرای طرح های پژوهش در آموزش، انجام اقدامات نوآورانه در حوزه آموزش و دانش پژوهی، ارائه آموزش های مجازی به دانشجویان و هدایت دانشجویان استعدادهای درخشان می باشد.
دفاتر مطالعات و توسعه آموزش (EDOs) در دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی، به عنوان بازوی اصلی علمی و اجرایی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (EDC) طرح ریزی و تشکیل شده اند و انتظار می رود که تمامی فعالیت های مرکز در قالب کوچکتر در دفاتر توسعه آموزش نمود یابد؛ به همین جهت در برخی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، کلیه واحدهای موجود در EDC به شکل کمیته هایی متشکل از اعضای هیأت علمی دانشکده یا بیمارستان های آموزشی، در دفاتر توسعه آموزش تشکیل می گردند. فعالیت های هر یک از این کمیته ها در راستای فعالیت های واحدهای EDC می باشد.
کمیته های اصلی دفاتر توسعه آموزش دانشکده عبارتند از:
1. کمیته پژوهش در آموزش
2. کمیته برنامه ریزی آموزشی
3. کمیته ارزشیابی
4. کمیته آزمون (سنجش و ارزشیابی دانشجو)
5. کمیته دانشجویی
دفاتر توسعه آموزشی این مراکز از طریق همکاری با کمیته های دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی، وظایف خود را به انجام می رسانند.
|

|
1. فعالیت های کمیته پژوهش در آموزش
برنامه ریزی های آموزشی و میزان توفیق در اثربخشی این برنامه ها منوط به استفاده از نتایج تحقیقات علمی این حوزه است. این کمیته با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده فعالیت می کند که عمده فعالیت های این کمیته عبارتند از:
1- تعیین اولویت های پژوهشی در حوزه های مختلف آموزشی در دانشکده
2- نیازسنجی ژورنال کلاب های علمی مورد نیاز گروه های آموزشی دانشکده
3- ارائه مشاوره به اعضای هیئت علمی در مورد زمینه های پژوهشی و ترغیب آنان به انجام پژوهش های مشابه
4- برنامه ریزی ژورنال کلاب های آموزشی با مشارکت گروه های آموزشی دانشکده و نظارت بر حسن اجرای آن ها
5- اطلاع رسانی در زمینه سایت های تخصصی آموزش پزشکی
6- انجام هماهنگی با واحد پژوهش در آموزش و انجام مشاوره پژوهشی در دانشکده
7- تدارك امكانات كافي جهت Search مقالات
8- تشويق اعضاء هيات علمي به انجام تحقيقات آموزشي
9- تدارك برنامه هاي ژورنال كلاب در زمينه مسائل آموزشي
10- اطلاع رساني در زمينه سايت ها و ارتباطات آموزشي
11- ارتباط مستمر با مركز توسعه دانشگاه و ارائه طرحهاي آموزشي جهت تصويب و كارشناسي
|
|
2. فعالیت های کمیته برنامه ریزی آموزشی
منظور از برنامه ریزی درسی عبارت است از تدوین و به روز رسانی برنامه های آموزشی منطبق با نیازهای جامعه و مبتنی بر وظیفه ای که آموزش گیرندگان در آینده انجام خواهند داد.
از آنجایی که انجام چنین اقدامات تخصصی بدون همکاری گروه های آموزشی امکان پذیر نمی باشد، ضروری است به طور ویژه به تقویت مهارت های برنامه ریزی درسی اعضای هیأت علمی دانشکده پرداخته شود.
1- جلب حمايت و پيگيري ارائه طرح درس Lesson Plan توسط اعضاء هيات علمي
2- تشکیل کمیته ای با حضور نمایندگانی از گروه های مختلف آموزشی دانشکده (به انتخاب اعضای گروه های آموزشی) جهت بررسی و ارزشیابی طرح درس های تدوین شده در دانشکده و ارسال نتایج ارزشیابی ها به واحد برنامه ریزی درسی مرکز مطالعات
3- ارائه مشاوره و جلب حمایت گروه های آموزشی در زمینه تدوین برنامه های دوره های آموزشی (Course Plan)
4- همکاری با گروه های آموزشی در زمینه بررسی و حل مشکلات برنامه های جاری آموزشی
5- مشاركت در برنامه ريزي و ايجاد تسهيلات لازم براي اجرا و تحقيق شيوه هاي نوين آموزشي
6- ارزشیابی و بازنگري برنامه هاي آموزشی موجود
7- بررسي فرايندهاي آموزشي، آیین نامه هاي آموزشي، طرح ها، برنامه ها و فعاليت هاي آموزشي
8- پيشنهادات جهت رفع نواقص احتمالي و برنامه هاي جديد
9- ارتباط مستمر با مركز توسعه دانشگاه و شركت در برنامه هاي مربوطه
|
3. فعالیت های کمیته ارزشیابی
ارزیابی و ارزشیابی از اجزای مهم هر فرآیند آموزشی می باشند. ارزشیابی فرآیندی است که هدف آن بهبود کیفیت و ارتقای اثربخشی برنامه می باشد و این امکان را فراهم می سازد تا با تقویت جنبه های مثبت و رفع نارسایی های برنامه، گام های مناسب در ایجاد تحول و اصلاح گردش امور، برداشته شود. عمده فعالیت های این کمیته عبارتند از:
1- همکاری با واحد ارزشیابی مرکز مطالعات در بازنگری شاخص های ارزشیابی متناسب با ماهیت فعالیت های آموزشی گروه های مختلف دانشکده
2- اطلاع رسانی به دانشجویان و اعضای هیأت علمی در خصوص فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در تاریخ های مقرر
3- ارزیابی درونی و بیرونی گروه های آموزشی دانشکده و فراهم نمودن بازخورد جهت اصلاح کاستی ها
4- تهیه و معتبرسازی آزمون ها و ارزیابی های تشخیصی
5- بازخورد نتایج تحلیل آزمون ها به گروه های آموزشی جهت اصلاح و تجدید نظر در آزمون ها
6- ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانشجويان
7- شاخص هاي ارزشيابي مناسب توانايي ها، عملكرد، مهارت ها و…
8- بررسي مشكلات تحصيلي، افت تحصيلي، موفقيت تحصيلي و …
9- ارزشيابي مدرسين
10- بانك اطلاعات فعاليت هاي آموزشي، اجرايي و پژوهشي
11- ارزشيابي سيستم آموزشي
12- بانك اطلاعات مربوط به فضا، امكانات، تجهيزات، تسهيلات و…
13- پيگيري تهيه و تدوين برنامه هاي ارزشيابي دروني گروه هاي آموزشي
14- گزارش شاخص هاي آموزشي دانشكده، بيمارستان و ارائه راهبردهاي رفع نواقص احتمالي
|
4. فعالیت های کمیته آزمون (سنجش و ارزشیابی دانشجو)
این کمیته با هدف ارتقا آزمون ها در علوم پایه و بالینی تشکیل شده است.
به طور خلاصه هدف تشکیل این کمیته در زمینه های زیر است:
1- توانمندسازی اساتید در برگزاری آزمون ها
2- تهیه مستندات و بسته های آموزشی در زمینه سنجش و ارزشیابی برنامه
3- نظارت بر طراحی سوالات با هدف ارتقاء کیفیت سوالات و گسترش سوالات ادغام شده
4- تحلیل آزمون ها و بازخورد به اساتید
5- نظارت بر اجرای پورتفولیوهای کارآموزی
6- تهیه و اجرای لاگ بوکهای انترنی
|
5. فعالیت های کمیته دانشجویی
با توجه به اینکه دانشجویان مشتریان اصلی نظام آموزشی هستند و وجود سازوکار دائمی براي بهره گیري ازنظرات آنان براي بهبود نظام آموزشی ضروري است ، لذا به منظور دستیابی به این هدف مهم کمیته دانشجویی در EDO دانشکده تشکیل می شود و هدف از تشکیل کمیته همیاری دانشجویان در رفع چالش های آموزشی و رفع نواقص با استفاده از توان فکری دانشجویان می باشد.
|