ارائه دروس معارف اسلامی پس از انقلاب فرهنگی از اقدامات اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده که با هدف آشنایی نسل جوان با اندیشه های دین ، اخلاق ، تاریخ اسلام و تاریخ معاصر در برنامه آموزشی مورد کارشناسی قرار گرفت که می توانست جوانان را با مبانی اسلام آشنا و آنان را در مقابله با افکار و اندیشه های التقاطی آماده تر سازد.
با گذر زمان و با توجه به رشد علمی دانشگاه و افزایش سطح نیازهای علمی دانشجویان و تغییر آن نیازها ، و پدید آمدن پرسش های نو برای آنان ضرورت بازنگری در سطح دروس دینی دانشگاهها همگام با کارشناسی دقیق آنها محسوس تر گردید .
این امر مهم از سال ۱۳۷۹در زمرة فعالیتهای معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها قرار گرفت و با تلاش و پیگیری مستمر و بررسی طرحهای مختلف و گردآوری نظرات اساتید و مدیران گروه معارف و کارشناسان موضوع در کمیته برنامه ریزی دروس معارف اسلامی پیگیری شد و از میان طرحها ، طرح اختیاری شدن دروس معارف اسلامی مورد تصویب قرار گرفت . با تصویب این طرح زمینه بررسی موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شد ودر نهایت در مورخ 83/4/23 شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبة شماره ۵۴۲ طرح عناوین دروس معارف اسلامی را به تصویب رساند و دانشجویان از عناوین مطرح در قانون ، ۶ عنوان درسی را در۱۲ واحد انتخاب نمایند .
·پس از طرح مذکور ، طبق ابلاغیه شماره ۲۸۱۲۷۴/آ مورخ 85/11/17 مصوبه جلسه شماره ۵۷۹ مورخ ۱۶/۱۲/۸۴شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامه ریزی مصوب گردید ۲واحد درسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران اضافه بر سقف واحدهای درسی (۱۲واحد) مصوب کلیه مقاطع کارشناسی پیوسته ، کارشناسی ناپیوسته و دکتری عمومی ارائه گردد .
در حال حاضر نظر به مصوبه جلسه شماره ۲۵۳ مورخ 92/2/16 شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در خصوص تصویب درس ۲ واحدی دانش خانواده و جمعیت به عنوان جایگزین درس اجباری جمعیت و تنظیم خانواده به دروس معارف اسلامی اضافه گردید .
|